Formátum-választás: 

1.

Szerző:Pandita Bivamsa Ū
Cím:In this very life : the liberation teachings of the Buddha (magyar)
Még ebben az életben : a Buddha tanítása a megvilágosodás eléréséhez / Sayadaw U Pandita ; [ford. Schütz J. István ; a Páli szójegyzék és kislexikon c. fej. kibőv. változata Schütz J. István és Porosz Tibor munkája]
Dátum:2010
Megjelenés:Budapest : Buddhista Vipassana Alapítvány : Tan Kapuja Buddhista Egyház, 2010
Típus:Könyv
Terjedelem:338 p. ; 21 cm
Tartalom:A páli nyelvű fogalmak használatáról és írásmódjáról-- Az erkölcsös életmód alapjaira és a meditációra vonatkozó útmutatások-- Emberi mivoltunk alapvető érzete-- Finomítások egy elvonulás során-- Útmutatás a meditációhoz-- Visszatérés az elkalandozásból-- Járómeditáció-- Az érzetek új világa-- Az Ösvény felfedezése járás közben-- A járómeditáció öt előnye-- A beszámoló-- Az öt védelem-- A beszámoló lefolyása-- Mi bukkant fel, hogyan figyeltem meg és címkéztem, és mi történt vele?-- Tudatosság, szabatosság, kitartás-- Áttörés a végső igazsághoz a tudatot irányító képességek tökéletesítésével-- Egy: a mulandóságra irányított figyelem-- Kettő: gondosság és tisztelet-- Három: töretlen folytonosság-- Négy: támogató körülmények-- Mátikamátá története-- Öt: a múltban bevált feltételek újraalkalmazása-- Hat: a megvilágosodáshoz vezető tényezők fejlesztése-- Hét: eltökélt erőfeszítés-- "Erős késztetés kerített hatalmába"-- Egyetlen valódi tulajdonunk-- Nyolc: türelem és kitartás-- A fájdalom kezelésében alkalmazható stratégiák-- Test és tudat gyógyítása-- Kilenc: rendületlen elkötelezettség-- Jótettek és a bennünk rejlő legmagasabb képesség-- Csodálatos tettek-- A gyönyörteli összpontosítás és hiányosságai-- Felszabadító megérzés-- Mára tíz serege-- Első sereg: érzéki örömök-- Második sereg: az elégedetlenség-- Harmadik sereg: éhség és szomjúság-- Negyedik sereg: a sóvárgás-- Ötödik sereg: tunyaság és tompaság-- Az ébren maradás nyolc módszere-- Hatodik sereg: a félelem-- Hetedik sereg: a kételkedés-- A tüskés tudat-- A tudat öt béklyója-- A bizalom megtisztítja a tudatot-- A sikeres gyakorlást elősegítő négy erő-- Saját hajóm kapitánya-- Nyolcadik sereg: önhittség és hálátlanság-- Amikor megfeledkezünk a másoktól kapott segítségről-- Kilencedik sereg: haszon, dicséret, megbecsülés, érdemtelen hírnév-- Őszinteség-- A kilészák három fajtája-- A kilészák tüzének eloltása-- Tizedik sereg: önmagasztalás és mások lekicsinylése-- A tiszta, jámbor, önmegtartóztató életmód lényege-- A megvilágosodás hét tényezője-- Arijapuggalák leszünk-- Éberség: a megvilágosodás első tényezője-- Az éberség nem felületes-- Szem előtt tartjuk a megfigyelés tárgyát-- Szemtől szemben a megfigyelés tárgyával-- A Négy Nemes Igazság meglátása-- Az éber tudatosság kiváltó oka az éber tudatosság-- A tudatosság fejlesztésének további négy módja-- Vizsgálódás: a megvilágosodás második tényezője-- A dhammák valós természetének megismerése-- A sötétség eloszlatása-- A zavarodottság szertefoszlatása-- Végső valóságok-- A vizsgálódás kiváltó oka a spontán belátás-- A vizsgálódás kifejlesztésének hét további módja-- Eltökélt erőfeszítés: a megvilágosodás harmadik tényezője-- Türelmes kitartás-- Támasz a kimerült tudatnak-- Eltökélt tudat: Csittá története-- A hő, ami elpárologtatja a szennyeződéseket-- A restség hátrányai és a szabadság örömei-- Kitartás-- A bölcs és megfontolt figyelem az erőnlét kiváltó oka-- Az erőnlét fokozatai: a kilészák hatóterületének elhagyása-- Az erőnlét serkentésének tizenegy további módja-- Elragadtatás: a megvilágosodás negyedik tényezője-- Könnyedség és élénkség-- Az elragadtatás öt típusa-- A bölcs figyelem elragadtatást okoz-- Tizenegy további módja az elragadtatás kifejlesztésének-- Nyugalom: a megvilágosodás ötödik tényezője-- Lecsillapítjuk a testet és a tudatot-- Hőt vonunk el a tudatból-- Nyugalmi állapot-- A bölcs figyelem hozza meg a nyugalmat-- A nyugalom fejlesztésének hét további módja-- Összpontosítás: a megvilágosodás hatodik tényezője-- Nyugalmi állapot-- Rögzített és mozgó összpontosítás-- Összeszedjük a tudatot-- Békesség és mozdulatlanság-- Az összpontosítás lehetővé teszi a bölcsesség kialakulását-- Szülők és gyermekek-- Az állandó figyelem váltja ki az összpontosítást-- Az összpontosítás előmozdításának további tizenegy módja-- Egykedvűség: a megvilágosodás hetedik tényezője-- Közvetítünk a belső versengésben-- A hitet az értelemmel, az erőnlétet pedig az összpontosítással hozzuk egyensúlyba-- Se nem túl sok, se nem túl kevés-- A jó kocsis csak hagyja, hogy a lovai húzzanak-- A folyamatosan fenntartott éber tudatosság váltja ki az egykedvűséget-- Az egykedvűség fejlesztésének további öt módja-- A megvilágosodás kifejlesztett tényezői: gyógyulás a halhatatlanságig-- Megtisztulunk a lelki betegségektől-- Hatások a testre-- Csodával határos gyógyulás-- Egyéb betegségek - aztán ne feledkezzenek meg a megszabadulásról!-- A vipasszaná-dzshánák-- Meglágyítjuk a rideg tudatot-- A korlátozás hatalma-- Nagyobb megszorítások elvonulások idejére-- Hogyan lágyítja meg a tudatot a bölcsesség-- Elfújjuk a szenvedést-- Nem kalandozik el, és nem is áll meg: egy talány a Buddhától-- A Buddha talányának megoldása-- Az érzékelés folyamata éber tudatossággal és a nélkül-- Dzshána-- Megállunk idebent-- Hármas elkülönülés-- A boldogság egy különleges fajtája-- Vitakka és vicsára kapcsolata-- Közvetlen, intuitív tudás-- Akadályok és ellenszereik-- Az öt akadály-- Összpontosítás: az érzéki vágy ellenszere-- Elragadtatás: az ellenszenv ellenszere-- Boldogság vagy kellemes közérzet: a nyughatatlanság ellenszere-- Célzás: a tunyaság és tompaság ellenszere-- Folyamatos figyelem vagy dörzsölés: a kétely ellenszere-- A világ természetének megértése-- Aniccsa: mulandóság-- Dukkha: szenvedés vagy a dolgok nem kielégítő volta-- Anattá: énnélküliség-- Megértéssel igazolt tudás: az első vipasszaná-dzshána beteljesülése-- Üdvös és ártalmas vitakka-- Vicsára mint szemlélődő tudás-- A magasabb vipasszaná-dzshánák elérése-- A második vipasszaná dzshána-- A hit, nyugalom, elragadtatás és boldogság jelentette veszély-- Bekövetkezik a harmadik vipasszaná-dzshána-- A boldogság tetőfoka-- A jelenségek szertefoszlása: eltűnik a kellemes közérzet-- A negyedik vipasszaná-dzshána megjelenése-- Belátás az egykedvűségbe minden képződménnyel szemben-- A négy vipasszaná-dzshána összegzése-- A nibbánáról-- Zűrzavar a nibbána körül-- Az érzékek hátrányai-- Leírhatatlan gyönyör: az alvó milliomos-- Minden bajunk gyökere-- A tapasztalásnélküliség dicsérete-- A buddhák nibbánája-- Megszabadulás a szomorúságtól-- Tökéletes biztonság-- Diadalszekér a nibbánába-- Mi a baj a szünet nélküli mulatozással?-- A lemondás útja-- A gyakorlás megalapozása-- Megkülönböztetjük a lényegest a haszontalantól-- A Buddha előremutató útbaigazításai-- Egyenes út a szabadságba-- A csalárd viselkedés tíz fajtája-- A nem egyenes út veszélyei-- A Nemes Nyolcrétű Ösvény-- A Nemes Nyolcrétű Ösvény erényességet felölelő hármas csoportja-- A Nemes Nyolcrétű Ösvény összpontosítást felölelő hármas csoportja-- A Nemes Nyolcrétű Ösvény bölcsességet felölelő kettős csoportja-- A nibbána mint menedék és az ösvény mint menedék-- Kilészák, kamma és következmények: a szamszára ördögi körforgása-- A szamszára körének megtörése-- Folyamba lépés: a nibbána első megtapasztalása-- A tökéletesen zajtalan diadalszekér-- Semmihez sem fogható íz-- Minél inkább eltévedsz, annál több rizst kapsz-- "Két kereke a test és a tudat erőkifejtése"-- A buzgalom erényei-- Lelkiismeret: a diadalszekér háttámlája-- Üdvös szégyenérzet és üdvös félsz-- A szégyenérzet és a félelem haszontalan fajtái-- "Éber tudatosság a vértezete..."-- "Helyes nézet a kocsihajtó"-- A kamma helyes nézete mint tulajdon-- A helyes nézet - tekintettel a dzshánákra-- Szabaddá tesszük az utat a végső belátás előtt: a vipasszaná helyes nézetének kifejlesztése-- Az eltávolítás folyamata-- A vipasszaná helyes nézetének megjelenése-- Az utolsó pecsét: a kilészák gyengítése és megsemmisítése-- A nemes ösvény és eredmény helyes nézete: eloltjuk a szennyeződések tüzét, vizet öntünk a parázsra-- Az áttekintő tudás helyes nézete-- A diadalszekér birtokbavétele-- A folyamba lépés haszna: kiszárítja a létforgatag óceánját-- Az arijapuggalák elidegeníthetetlen tulajdona-- A Buddha igaz gyermeke-- Jármű mindenkinek: jármű, mely sosem romlik el-- A gyötrődés kapui bezárultak-- A megvilágosodás hét tényezője-- 1. Éber tudatosság: szati-- 2. Vizsgálódás: dhammavicsaja-- 3. Eltökélt erőfeszítés: virija-- 4. Elragadtatás: píti-- 5. Nyugalom: passzaddhi-- 6. Összpontosítás: szamádhi-- 7. Egykedvűség: upekkhá-- Akadályok és ellenszereik-- A belátás fejlődése-- Belátás az anyagba és a tudatba-- Belátás az okba és az okozatba-- Belátás a mulandóságba, a dolgok nem kielégítő voltába és az én hiányába-- Belátás a keletkezésbe és az elmúlásba-- Belátás abba, hogy mi ösvény, és mi nem-- Belátás a szertefoszlásba-- Belátás a félelembe-- Belátás az undorba-- Belátás a megszabadulás utáni vágyba-- Belátás az egykedvűségbe minden tárgy vonatkozásában-- Belátás a nibbánába, a békeség érzetéből fakadó boldogságba-- A megvilágosodás további szintjei-- Fogalmak és jelenségek szám szerinti csoportosításban-- Páli szójegyzék és kislexikon-- Név- és tárgymutató
ISBN:9789638728623
Tárgyszavak:buddhizmus alaptanításai
Megjegyzés:Tematika, MA
Egyéb nevek:Shütz J. István Porosz Tibor (1955-)
Találatok máshol:
Keresés más forrásokban
LelőhelyJelzetTémaEgyéb tematikus jelzetÉvszámKötetStátuszElőjegyz.Mellékletek
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.311 S24Kölcsönözhető00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.311 S24Kölcsönözhető00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola SzakkönyvtáraTKB KülöngyűjteményVédett00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.311 S24Kölcsönözhető00