Formátum-választás: 

8.

Cím:Upanisad (magyar) Upanisadok : Brihadáranyaka ; Cshándógja ; Aitaréja ; Kausítaki ; Taittiríja ; Talavakára ; Prasna ; Mándúkja ; Ísa ; Katha ; Mundaka ; Svétásvatara / [ford. Tenigl-Takács László]
Dátum:2015
Megjelenés:[Budapest] : Damaru Kvk., 2015
Típus:Könyv
Terjedelem:346 p. ; 20 cm
Megjegyzések:Bibliogr. a lábjegyzetekben
Tartalom:Brihanyáradaka-upanisad-- A lóáldozat a mindenség-- Az éhség-halál megteremtette a vizet, a földet és a tüzet-- Az éhség-halál tűzzé, Nappá és széllé változott-- Ész (manasz) alakjában szerelmeskedett a szóval (vács) és megteremtette az esztendőt-- A szóval megteremtette a Védákat-- Paripaként feláldozta magát-- A lélegzet (prána) a legkülönb életerő-- A lélegzet átvitte a halálon a többi életerőket-- A lélegzet azonos az istenekkel és az áldozati énekkel-- Az áldozati énekről-- A Lélek (átman) azonos az Emberrel (purusa)-- A lélek félt-- A Lélek megteremtette magából a férfit és a nőt-- A lélek megteremtette a világot, magánál hatalmasabbat teremtett-- A lélek névben és alakban a világba hatolt-- A Lélek mindennél kedvesebb-- A Brahman megteremtette magából a világot-- A Brahman megteremtette a kasztokat-- A Lélek minden lény világa-- A Lélek megteremtette az észt, a szót és a lélekzetet-- Legfinomabbak: az ész, a szó és a lélegzet-- A tizenhat részes Teremtőúr a Hol-- Az emberek, az Atyák és az Istenek Világa-- Örökítési szertartás-- A lélegzet a legkülönb életerő, a szél a legkülönb isten-- A világ névből (néma), formából (rúpa) és tettből (karma) áll-- Adzsátasatru és Báláki párbeszéde. Az Ember (purusa) megnyilvánulásai-- A Lélek az álomban és a szív üregében-- Az istenek az emberi szemhez kapcsolódnak, az ősi bölcsek az érzékszervekkel azonosak-- A Brahman azonos a Nappal, a széllel és a levegőéggel-- A Lélek a szemben lévő kicsiny Emberrel azonos-- Jádnyavalkja és Maitrájaní párbeszéde-- Minden a Lélekből születik, és abba tér vissza-- Nincs tudat a halál után. A megismerő Lelket nem lehet megismerni-- Méz-tan. A Lélek és a Brahman, mint a mindenséget összetartó erő-- Tanítólista-- Hitvita Dzsanaka Udvarában. Nyádnyavalkja tanításai-- A szó, a szem, a lélegzet és az ész áldozópapok-- Az áldozatról-- A lélegzések az áldozati énekkel azonosak-- A nyolc megragadó innen és onnan-- A halál után csak a tettek (karma) maradnak fenn-- A lóáldozók misztikus útja-- A Lélek azonos az öt lélekzette, ez az, ami mindenben benne van-- A Lélek az igazi pap célja-- A világsíkok-- A Lélek mint belső vezető (antarjámin)-- Minden az űrbe van beleszőve, ennek lényege pedig a mulandótlan (aksara)-- Az istenek értelmezése-- Az ember (purusa) megnyilvánulási formái a lételemekben-- Mindenek alapja a szív-- Az öt lélegzés-- Költemény az ember-fáról-- Jádnyavalkja tanítása Dzsanaka udvarában-- A Brahman azonos a szóval, lélegzettel, a szemmel, a füllel, az ésszel, a szívvel, és mindezek alapja az ű-- Az Ember azonos Indhával és Virádzsal, akik a szív üregében laknak-- A lélek az ember világa-- A Föld és a Menny a Lélek két világa, ezeket köti össze az álom-- A Lélek vándorlása az ébrenlét, az álom és a mélyálom állapotaiban-- Hita-erek a szívben-- A Lélek a mélyálomban vágytalan, nem tapasztal-- A tudás és a vágytalanság a legfőbb üdv-- A Lélek távozása a halálba-- A Lélek vándorlása egy másik testbe-- Versek a Lélek tudásáról-- A Lélek az igazi pap célja-- A Brahman az égbolt-- Pradzsápati tanítása az isteneknek, embereknek és az ördögöknek-- A Brahman azonos a szívvel és a mindenséggel-- A Brahman a valóság-- A Brahman a valóság és a Nap-- A testetöltött Lélek a szívben-- A Brahman a villám-- Hódolat a szónak-- Agni Vaisvánara a testi hő ropogása-- A halál utáni út-- Az igazi lemondás-- A Brahman az étel és az életerő-- A lélegzet himnusz, dal, varázsige és kormányzás-- Minden benne foglaltatik a gájatrí metrumban-- Ísa-upanisad 15-18.-- A lélegzet: a legszentebb, a legnagyobb jótevő, az alap, az elérés, az otthon, a szaporodás-- A lélegzet a legkülönb életerő-- Az életerők hódolnak a lélegzetnek-- Praváhana tanítja Svétakétut és Árunit-- A Lélek a halottégető máglyáról az Istenek vagy az Atyák Útjára lép-- Italáldozat-szertartás leírása-- Mindenek lényege a férfimag-- Pradzsápati megteremti a nőt-- Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére-- Rítus a fogantatás elkerülésére-- Rítus a fogantatásra-- Rontás a hűtlen asszony ellen-- Tennivalók havivérzés idején-- Rítusok a gyermek születésekor és utána-- Tanítólista-- Cshándógja-upanisad-- Mindenek lényege a felcsendítés (udgítha)-- A szó és a lélegzés az OM-ban egyesülnek-- A lélegzet e legkülönb erő-- A lélegzés és a Nap egy-- A szétlélegzés (vjána) azonos a felcsendesítéssel-- A felcsendítés minden-- A varázsének őrző istenségei-- Az istenek az OM-ban rejtőztek el-- A felcsendítés, az OM és a Nap azonosak-- A lételemek a himnuszon és a dalon alapulnak-- A Napban lévő Ember mítosza-- A képességek a himnuszon és a dalon alapulnak-- A jobb szemben lévő Ember-- Silaka, Csaikitájana és Praváhana párbeszéde-- A felcsendítés az űr, minden ebből származik-- Usaszti tanítása az áldozópapoknak. Az előének a felcsendítés és az utóének istenei a lélegzet, a Nap és az étel-- A kutyák felcsendítése-- Áldozati varázsigék magyarázata-- A dal (száman) jó (szádhu)-- Az ötrészes dal a világokban, az esőben, a vizekben, az évszakokban, nyájakban, az életerőkben-- A hétrészes dal a beszédben, a Napban, a dalban-- A dal elvezet a Napba-- A különféle dallamok az életerőkben, a tűzben, a szerelemben, a Napban, az esőben, az évszakokban, a világokban, a nyájakban, a testben, az istenekben, a mindenségben-- Az istenek felcsendítése, hangzók és istenségek-- A Teremtőúr a Bhúh, Bhuvah és Szvah varázsigékkel teremtette a világot. Ezekből kélt ki az OM-- Áldozás a Vszuknak, a Marutoknak, és az Áditjáknak-- A Nap az istenek méze. Ennek lépei a világtájak és a Védák-- Az istenek ezt a mézet fogyasztják-- A Brahman túl van az időn-- A gájatrí dallam a mindenség-- A Brahman a külső és a szíveb belüli űr-- A szív öt nyílása és az öt lélegzet-- A mennyei fény azonos a testi hővel-- Az ember tettekből áll-- A Lélek mindennél kisebb és hatalmasabb-- A mindenség kincsesláda-- Az emberi élet szóma-áldozat-- A beavatás, démonűzés, dicshimnusz, szabályozás, áldozati adomány és merítkezés magyarázat-- A Brahman külső negyedei a tűz, a szél, a Nap és a tér, belső negyedei a szó, a lélegzte, a szem és a fül-- A Brahman a Nap. A világtojás mítosza-- Dzsánasruti Pautrájana és Raikva története. Minden a szél-be és a lélegzetbe száll-- Saunaka és Abhipratárin története. Minden a virádzs dallam, és ez az étel evője-- Szatjakáma és Háridrumata története. A Brahman tizenhat részből áll: Kelet, Nyugat, Dél, Észak, Föld, Levegőég, Ég, Óceán, tűz, Nap, Hold, villám, lélekzet, szem fül, ész-- Upakószala és Szatjakáma története. A Föld, a tűz, az étel és a Nap az otthoni tűzzel; a víz, a tér, a Hold és a csillagok az ételfőző tűzzel; a lélegzet, az űr, az ég és a villám pedig az áldozótűzzel azonos-- A szemben látható Ember és az Istenek útja-- A szél, az életerők és a hajnali áldozás-- A teremtőúr kiköltötte a világokat és a Védákat-- A Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigék-- A lélegzet a legkülönb életerő, minden az ő étke-- Italáldozat leírása (Lásd: Brihadáranyaka-upanisad 6.2.)-- Asvapati tanítása a mindenember Lelkéről (átman vaisvánara)-- A lételemek a Lélek testrészei-- Az öt lélegzés és az érzékszervek-- Uddálaka tanítja Svétakétut-- A Létből (szat) lett a hő (tédzsasz), a víz (ápasz) és az étel (anna)-- A Lét az élő Lélekkel szétáradt a világban-- A három minőség a lételemekben-- A három minőség az emberben-- Legfontosabb a víz és a lélegzet-- Uddálaka tanítása az álomról-- Az éhség és a szomjúság magyarázata-- A lét mindenben benne van. A nektár-hasonlat-- A folyó-hasonlat-- A fa-hasonlat-- A mag-hasonlat-- A só-hasonlat-- A bekötött szemű ember hasonlata-- A haldokló Lelke az egyetemes Lélekbe száll-- A tüzes fejsze hasonlat-- Szanatkumára tanítása Náradának-- A név-- A beszéd, az ész, az akarat, az eszme, az elmélyedés, a megismerés, az erő, az étel, a víz, a hő, az űr, az emlékezés, a remény, a lélegzet-- Az igazság, a megismerés, a gondolkodáa, a hit, a termékeny talaj, az öröm, a hatalmasság-- A Brahman városa és a szív ürege-- Az igazság vágyával minden elérhető-- Az igazság a szívben lakozik-- A lélek a gát, ami szétválasztja a világokat-- A tanítványság (brahmacsarja)-- Az életerők a szívből a Napba szállnak-- Pradzsápati tanítja Indrát és Virócsanát-- A víztükörben lakozó lélek-- Az álomban lakozó Lélek-- A mélyálomban lakozó Lélek-- A Lélek a halál után-- Varázsmondás-- A világ név és alak, ami az űrből származik-- Tanítólista-- Aitaréja-upanisad-- A Lélek megteremti a világokat-- A vizekből egy Embert emel ki, abból érzékszervek és lételemek születnek-- Az éhség és a szomjúság tápláléka az Ember-- A lételemek az érzékszervekbe költöznek-- A kilélegzés (apána) a legkülönb-- A Lélek első születése a férfimagban-- A Lélek második születése a gyermekben-- A Lélek harmadik születése az újraszületésben-- A Lélek - megismerés (pradnyána)-- Kausítaki-upanisad-- Csitra tanítja Svétakétut és Uddálakát-- A Lélek a halál után a Holdba száll-- A Lélek az Istenek Útján-- A Lélek a Brahman előtt-- A Lélek és a Brahman párbeszéde-- Kausítaki tanítása. A Brahman a lélegzet-- Az érzékszervek a begyűjtés istenei-- Szerelmi varázslás leírása-- Pratardana belső tűzáldozata-- Kausítaki nap-hódolata-- A Teremtőúr a Hold, minden az ő tápláléka-- A hazatérő apa örökítési rítusa-- Indra tanítása Pratardanának-- Indra a lélegzet és a megismerő Lélek-- Álomban minden a lélegzetbe húzódik vissza-- A lélegzet a halál pillanatában magával vonzza a többi életerőt-- Minden életerő a lélegzet része-- A megismeréssel szárnyalt életerők-- Megismerés nélkül az érzékszervek tehetetlenek-- A megismerőt kell megismerni-- Brihadáranyaka-upanisad 2.1-- Taittiríja-upanisad-- A Brahman a szél-- A hangtan magyarázata-- Az összekötés (szandhi) a világot összetartó erő-- Fohász Indrához-- Mahácsamaszja tanítása A Brahman a bhúh, bhuvah és szvah mantra-- A Lélek az előbbi mantrákkal lesz egyetemessé-- Az ötrétű mindenség-- A Brahman az OM-- A lemondás, az igazság és a tanulás-- Trisanku fohásza-- Fohász a tanítóhoz-- Fohász a Brahmanhoz-- A Lélekből lett az űr, abból az étel, s ez az ember támasztéka. Az ételből álló (annamaja) Lélek-- A lélegzetből álló (pránamaja) Lélek-- Az észből álló (manómaja) Lélek-- A megismerésből álló (vidnyánamaja) Lélek-- Az üdvből álló (ánandamaja) Lélek-- A Lélek a valóság-- A Lélek az űrben üdvöt teremt-- Brihadáranyaka-upanisad 4.3.33-- Varuna tanítása Bhrigunak: A Brahman az étel, a lélegzet, az ész és a megismerés-- A lélegzet és a test, a fény és a víz, a föld és az űr azonossága-- Talavakára-upanisad-- A Brahman az igazi önvaló-- A Brahman tudása-- A Brahman hatalmasabb az isteneknél-- Indra, mint a Brahmanhoz legközelebb álló isten-- Prasna-upanisad-- A lélegzet és a birtok (raji)-- A legfőbb isten a lélegzet-- Az öt lélegzet az emberben-- A Lélek és a lélegzet az álomban-- Mit lehet az OM-mantrával elérni-- A tizenhat részes Ember-- Mándúkja-upanisad-- A Lélek négy állapota-- Az OM-mantra mértékei és a Lélek állapotai-- Ísa-upanisad-- Az Istenről-- Az Isten megismerése-- A Naphimnusz-- Katha-upanisad-- Nacsikétasz a halál házában-- Első kérés: az apa megengesztelése-- Második kérés: az égbe vivő tűz-- Harmadik kérés: a halál utáni lét-- Nacsikétasz megkísértése-- A Jobb és az előnyös-- Az OM-szótag-- A Lélek halhatatlan-- A Lélek tulajdonságai-- Az egyéni és az egyetemes Lélek-- A Lélek, az elme és az érzékszervek-- A belső Lélek-- Az egyéni Lélek a szívben-- A balga és a bölcs-- Az egyéni Lélek a szívben-- A Lélek újraszületése-- A lélek tulajdonságai-- Az egyetemes Lélek tulajdonságai-- A Lélek megtapasztalása a jóga útján-- Az egyéni Lélek a szívben-- Mundaka-upanisad-- Tanítólista, a lenti és fenti tudás-- Az igazak és a hamisak áldozata-- Minden az egyetemes Lélekből származik-- Az egyéni Lélek a szívben-- Az egyéni és az egyetemes Lélek-- Vágytalanság vezet a Lélek megismeréséhez-- Svétásvatara-upanisad-- A Brahman: a világ, az egyéni és az egyetemes Lélek-- Fohász a Naphoz, a jóga útja-- Az egyetemes Isten: Rudra-Siva-- Versek az egyetemes Istenhez-- Versek az egyetemes Lélekhez-- Szánkhja tanítások
ETO jelzet:294.118.7 891.2-97(082)=945.11
ISBN:978 963 88497 2 4
Tárgyszavak:Védák könyve Szanszkrit irodalom vallásos költészet
Megjegyzés:Tematika, BA
Tematika, TÁV
Egyéb nevek:Tenigl-Takács László (1958-)
Találatok máshol:
Keresés más forrásokban
LelőhelyJelzetTémaEgyéb tematikus jelzetÉvszámKötetStátuszElőjegyz.Mellékletek
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola SzakkönyvtáraTKB Különgyűjtemény294.118.7 U73Védett00
Pécsi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár294.118.7 U73Védett00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.118.7 U73Kölcsönözhető00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.118.7 U73Kölcsönözhető00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára294.118.7 U73Lejár: 2024.05.10.00