Formátum-választás: 

2.

Szerző:Eliade, Mircea
Cím:Histoire des croyances et des idées religieuses (magyar)
Vallási hiedelmek és eszmék története / Mircea Eliade ; [ford. Saly Noémi]
Dátum:2006
Megjelenés:Budapest : Osiris, 2006
Típus:Könyv
Terjedelem:1068 p. ; 24 cm
Megjegyzések:Bibliogr.: p. 789-1019.
Tartalom:I. A kőkorszaktól az eleusziszi misztériumokig-- Előszó-- I. fejezet. Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése-- 1. Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelidítése"-- 2Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága"-- 3. A temetkezési helyek szimbolikus jelentései-- 4. A csontmaradványok körüli vita-- 5. A sziklafestmények: képek vagy jelképek?-- 6. A nő jelenléte-- 7. Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál-- Jegyzetek-- II. fejezet. A leghosszabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső és újkőkor--- 8. Elveszett Paradicsom-- 9. Munka, technológia és képzeletbeli világok-- 10. Az őskőkori vadászok öröksége-- 11. A tápláléknövények háziasítása:eredetmítoszok-- 12. A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása-- 13. A Közel-Kelet újkőkori vallásai-- 14. Az újkőkor szellemi építménye-- 15. A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia-- Jegyzetek-- III.fejezet. A mezopotámiai vallások-- 16. "A történelem Sumerben kezdődik..."-- 17. Az ember istenei előtt-- 18. Az első vízözönmítosz-- 19. Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi-- 20. A sumer-akkád szintézis-- 21. A Világ teremtése-- 22. A mezopotámiai uralkodó szentsége-- 23. Gilgames a halhatatlanságot keresi-- 24. A végzet és az istenek-- Jegyzetek-- IV.fejezet Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban-- 25. A feledhetetlen csoda:az "Első alkalom"-- 26. Theogónia és kozmogónia-- 27. Egy megtestesült isten felelőssége-- 28. A fáraó égbe emelkedése-- 29. Ozirisz, a meggyilkolt isten-- 30. Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása"-- 31. A "szolarizáció" theológiája és politikája-- 32. Ehnaton, avagy az elmaradt Reform-- 33. A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolódása-- Jegyzetek-- V.fejezet. Megalith építmények, templomok, szertartási központok: a nyugat, a Földközi-tenger és az Indus-völgye-- 34. A kő és a banán-- 35. Szertartásközpontok és megalithikus építmények-- 36. A "megalith-rejtély"-- 37. Ethnográfia és őstörténet-- 38. Az első városok Indiában-- 39. A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban-- 40. Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők-- 41. A mínoszi vallás jellemző vonásai-- 42. A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága-- Jegyzetek-- VI.fejezet A hettiták és a kánaániak vallásai-- 43. Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus-- 44. "Az isten, aki eltűnik"-- 45. A Sárkány legyőzése-- 46. Kumarbi és az uralkodó Hatalom-- 47. Összeütközések az istenek nemzedékei között-- 48. Egy kanaáni pantheon: Ugarit-- 49. Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt-- 50. Baal palotája-- 51. Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe-- 52. A kanaáni vallás világszemlélete-- Jegyzetek-- VII.fejezet "Mikor még gyermek volt Izrael..."-- 53. A Genezis első két fejezete-- 54. Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel-- 55. A Vízözön előtt és után-- 56. A Pátriárkák vallása-- 57. Ábrahám, "a hit atyja"-- 58. Mózes és a kivonulás Egyiptomból-- 59. "Vagyok, aki vagyok..."-- 60. A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza-- Jegyzetek-- VIII.fejezet Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek-- 61. Az indoeurópaiak őstörténete-- 62. Az első pantheon és a közös vallási szókincs-- 63. A háromoszatú indoeurópai ideológia-- 64. Az árják Indiában-- 65. Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák-- 66. Varuna: egyetemes Király és "varázsló": "rita" és "májá"-- 67. Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Aditi-- 68. Indra, a harcos és démiurgosz-- 69. Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem-- 70. Szóma isten és a "halhatatlanság" itala-- 71. A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu-- Jegyzetek-- IX.fejezet India Gautama Buddha előtt: a kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig-- 72. A védikus rítusok alaktana-- 73. A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha"-- 74. A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksa), a király felkenése (rádzsaszúja)-- 75. Kozmogóniák és metafizika-- 76. Az Áldozat tana a Bráhmanákban-- 77. Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén-- 78. "Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája-- 79. Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja"-- 80. Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"?-- 81. Az "Átman"- Brahman azonosság és a "belső fény" élménye-- 82. Brahman két modalitása: az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma-- Jegyzetek-- X.fejezet Zeusz és a görög vallás-- 83. Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között-- 84. Zeusz diadala és uralma-- 85. Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra-- 86. Az első áldozat következményei-- 87. Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése-- Jegyzetek-- XI.fejezet Az olümposziak és a héroszok-- 88. A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz-- 89. Apollón: a kibékített ellentétek-- 90. Isteni jóslatok és megtisztulás-- 91. A "látomástól" a megismerésig-- 92. Hermész, "az ember társa"-- 93. Az istennők: I- Héra és Artemisz-- 94. Az istennők: II- Athéné, Aphrodité-- 95. A hérosz-- Jegyzetek-- XII.fejezet Az eleusziszi misztériumok-- 96. A mítosz: Perszephoné az Alvilágban-- 97. Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok-- 98. Megismerhetjük-e a misztériumokat?-- 99. "Titkok" és "misztériumok"-- Jegyzetek-- XIII. Zarathustra és az iráni vallás-- 100. A rejtélyek-- 101. Zarahustra élete: történelem és mítosz-- 102. Sámán-önkívület?-- 103. Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz között-- 104. A világ "átalakulása"-- 105. Az Akhaimenidák vallása-- 106. Az iráni király és az Újév ünnepe-- 107. A mágusok problémája. A szkíthák-- 108. A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza-- 109. Mithra isten felmagasztalása-- 110. Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat-- 111. A lélek utazása a halál után-- 112. A testek feltámadása-- Jegyzetek-- XIV.fejezet Izrael vallása a királyok és próféták korában-- 113. A királyság: a szinkretizmus csúcspontja-- 114. Jahve és a teremtmény-- 115. Jób, a próbára tett igaz férfiú-- 116. A próféták kora-- 117. Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett-- 118. Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér-- 119. A Jeremiásnak tett ígéret-- 120. Jeruzsálem elveszte; Ezékiel küldetése-- 121. A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése-- Jegyzetek-- XV.fejezet Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság-- 122. A "kétszer született" isten feltűnései és eltűnései-- 123. Néhány nyilvános ünnep archaizmusa-- 124. Euripidész és a dionüszoszi orgiák-- 125. Amikor a görögök újból felfedezik az Isten jelenlétét...-- II. Gautama Buddhától a kereszténység győzelméig-- Előszó-- XVI.fejezet. Az ősi Kína vallásai-- 126. Vallási hiedelmek az újkőkorban-- 127. A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök-- 128. A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség-- 129. A világ eredete és elrendezése-- 130. Polaritások, váltakozás és reintegráció-- 131. Konfuciusz: a rítusok hatalma-- 132. Lao-ce és a taoizmus-- 133. A hosszú élet technikái-- 134. A taoisták és az alkímia-- Jegyzetek-- XVII.fejezet Bráhmanizmus és a hinduizmus: az üdvözülés első filozófiái és módszerei-- 135. "Minden csak szenvedés..."-- 136. Módszerek a végső "ébredésre"-- 137. Az eszmék története és a szövegek időrendje-- 138. A rendszerezés előtti Védanta-- 139. A Szellem a Számkhja-Jóga szerint-- 140. A Teremtés értelme: segíteni a szellem megszabadulását-- 141. A megszabadulás jelentése-- 142. A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás-- 143. A jógatechnikák-- 144. Isten szerepe-- 145. A szamádhi és a "csodálatos képességek"-- 146. A végső megszabadulás-- Jegyzetek-- XVIII.fejezet Buddha és kortársai-- 147. Sziddhárta herceg-- 148. A Nagy Távozás-- 149. A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése-- 150. Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába-- 151. A vallási környezet: a vándor aszkéták-- 152. Mahávíra és a "Világ Megváltói"-- 153. Dzsaina tanok és gyakorlat-- 154. Az ádzsívikák és a "Végzet "mindenható volta-- Jegyzetek-- XIX.fejezet Buddha üzenete. Az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig-- 155. Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl-- 156. A négy "Nemes Igazság" és a "Középút"-- 157. A dolgok múlandósága és az anatta tana-- 158. A Nirvánába vezető út-- 159. Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével-- 160. A feltételektől megszabult személy paradoxona-- Jegyzetek-- XX.fejezet A római vallás: a kezdetektől a Bacchanáliák peréig (I.E. 186)-- 161. Romulus és az emberáldozat-- 162. Az indeurópai mítoszok "történetivé válása"-- 163. A római vallásosság sajátos jellemzői-- 164. A házi kultusz: Penates, Lares, Manes-- 165. Papok, augurok és vallásos testvériségek-- 166. Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoliumi háromság-- 167. Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések-- 168. Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig-- Jegyzetek-- XXI.fejezet Kelták, germánok, thrákok és géták-- 169. Az őstörténeti elemek továbbélése-- 170. Az indoeurópai örökség-- 171. Rekonstruálható-e a kelta pantheon?-- 172. A druidák és ezoterikus tanításuk-- 173. Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája-- 174. Az Ázok és a Vánok [Aesir és Vanir]. Ódin [Óðinn] és az ő "sámáni" varázserői-- 175. A háború, az extázis és a halál-- 176. Az Ázok: Týr, Thór, Baldr-- 177. A Ván [Vanir] istenek. Loki. A Világvége.-- 178. A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei"-- 179. Zalmoxisz és a "halhatatlanná válás"-- Jegyzetek-- XXII. Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia-- 180. Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója"-- 181. Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága-- 182. Az új eszkhatológia-- 183. Platón, Püthagorasz és az orphizmus-- 184. Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra-- Jegyzetek-- XXIII.fejezet A buddhizmus története Mahakásjapától Nágárdzsunáig-- 185. A budhizmus az első egyházszakadásig-- 186. Nagy Sándor és Asóka között-- 187. Hitelvi feszültségek és új szintézisek-- 188. "A Bóhdiszattvák útja"-- 189. Nágárdzsuna és az egyetemes üresség tana-- 190. A Mahávíra utánai dzsainizmus: tudományosság, kozmológia, szoteriológa-- Jegyzetek-- XXIV.fejezet. A hindú szintézis: A Mahábhárata és a Bhagavad-Gítá-- 191. A tizennyolc napos csata-- 192. Eszkhatologikus háború és világvége-- 193. Krisna felismerése-- 194. "Lemondani tetteink gyümölcséről"-- 195. "Szétválasztás" és "totalizáció"-- Jegyzetek-- XXV.fejezet A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig-- 196. Az eszkhatológia kezdetei-- 197. Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták-- 198. A messiás-Király visszavárása-- 199. A törvénytisztelet fejlődése-- 200. Az isteni Bölcsesség megszemélyesítése-- 201. A reménytelenségtől az új theodiceáig: Az Óohelet és az Ekklésziasztikosz-- 202. Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch-- 203. Az egyedüli reménység: a Világvége-- 204. A farizeusok válasza: A Tóra magasztalása-- Jegyzetek-- XXVI. fejezet. Szinkretizmus és az alkotókészség a hellenisztikus korban: Az üdvösség ígérete-- 205. A misztériumvallások-- 206. A misztikus Dionüszosz-- 207. Attisz és Kübelé-- 208. Ízisz és az egyiptomi misztériumok-- 209. Hermész Triszmegisztos kinyilatkoztatása-- 210. A hermetizmus beavatási vonatkozásai-- 211. A hellenisztikus alkímia-- Jegyzetek-- XXVII.fejezet Új iráni szintézisek-- 212. Vallási irányzatok az Arsakidák korában (i. e. 247- i. sz. 220)-- 213. Zurván és a Rossz eredete-- 214. Az idő eszkhatologikus szerepe-- 215. A két Teremtés: ménók és gétik-- 216. Gajómarttól Szaosjantig-- 217. Mithra misztériumai-- 218. "Ha a kereszténységet megállították volna..."-- Jegyzetek-- XXVIII. A kereszténység születése-- 219. Egy "rejtélyes zsidó": a Názáreti Jézus-- 220. A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van-- 221. Az egyház születése-- 222. A pogányok apostola-- 223. A qumráni esszénusok-- 224. A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése-- Jegyzetek-- XXIX.fejezet --Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban-- 225. Jam redit et Virgo-- 226. Egy religio illicita viszontagságai-- 227. A keresztény gnózis-- 228. A gnószticizmus megközelítései-- 229. Simon mágustól Valentinusig-- 230. Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák-- 231. A mártírrá lett Szentlélek-- 232. A manicheus gnózis-- 233. A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása-- 234. Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum-- Jegyzetek-- XXX. Az istenek alkonya-- 235. Eretnekségek és ortodoxia-- 236. A Kereszt és az Életfa-- 237. A "kozmikus kereszténység" felé-- 238. A theológia kibontakozása-- 239. A "Sol Invictus" és az "in hoc signo vinces" között...-- 240. A busz megtorpan Eleusziszban...-- Jegyzetek-- III. Mohamedtől a reformációig-- Előszó-- XXXI.fejezet Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok-- 241. Vadászok, nomádok, harcosok-- 242. Tengri, az "Égisten"-- 243. A világ szerkezete-- 244. A Teremtés viszontagságai-- 245. A sámán és a sámánavatás-- 246. Sámáni mítoszok és rítusok-- 247. A samanizmus jelentése és jelentősége-- 248. Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása-- 249. A baltiak vallása-- 250. A pogány szlávok-- 251. Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei-- Jegyzetek-- XXXII.fejezet A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század)-- 252. Roma non pereat...-- 253. Ágoston: Tagastétól Hippóig-- 254. Ágoston nagy elődje: Órigenész-- 255. Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről-- 256. A szentek kultusza: martyria,ereklyék, zarándoklatok-- 257. A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása-- 258. Az ikontisztelet és a képrombolás-- Jegyzetek-- XXXIII.fejezet Mohamed és az iszlám kialakulása-- 259. Allah, az arabok deus otiosusa-- 260. Mohamed, "Allah prófétája"-- 261. Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv-- 262. A "menekülés" Medinába-- 263. A száműzetéstől a győzelemig-- 264. A Korán üzenete-- 265. Az iszlám betörése A Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre-- Jegyzetek-- XXXIV.fejezet A nuygati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig-- 266. A kereszténység kor a a középkorban-- 267. A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság-- 268. A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika-- 269. A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelemtése-- 270. Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d' Amore, A Grál-legendakör-- 271. Gioachino da Fiore: új történelem-theológia-- Jegyzetek-- XXXV. Muszlim theológiák és misztikák-- 272. A többségi theológia alapjai-- 273. A sí'a és az ezoterikus hermeneutika-- 274. Az iszmá'ílizmus és az Imám dicsőítése; A Nagy Feltámadás; A Mahdí-- 275. Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények-- 276. Néhány szúfi mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig-- 277. Al-Halládzs, misztikus és vértanú-- 278. Al-Ghazáli, a Kalám és a szúfizmus békekötése-- 279. Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia és muszlim Spanyolországban-- 280. Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn'Arabi-- 281. Szuhrawardí és a Fény misztikája-- 282. Dzsalálo'd-dín Rúmi: zene, költészet, szent táncok-- 283. A szúfizmus dialada és a theológusok válaszat. Az alkímia-- Jegyzetek-- XXXVI.fejezet A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig-- 284. A Misna összeállítása-- 285. A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták-- 286. Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban-- 287. Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között-- 288. A zsidó misztika első kifejeződései-- 289. A középkori Kabbala-- 290. Isaac Luria és az új Kabbala-- 291. A hitehagyott Megváltó-- 292. A hászídizmus-- Jegyzetek-- XXXVII.fejezet Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig-- 293. Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus-- 294. A nyugati bogumilok:a katharok-- 295. Assisi Szent Ferenc-- 296. Szent Bonaventura és a misztikus theológia-- 297. Aguinói Szent Tamás és a skolasztika-- 298. Eckhart mester: Istentől az Istenségig-- 299. A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai-- 300. Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig-- 301. Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya-- 302. Bizánc és Róma. A filioque problémája-- 303. A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely-- Jegyzetek-- XXXVIII.fejezet Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után-- 304. A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése-- 305. A megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai-- 306. A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai-- 307. Luther Márton és a német reform-- 308. Luther theológiája. Vitája Erasmusszal-- 309. Zwingli, Kálvin, a katolikus reform-- 310. Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korban-- 311. Az alkímai új értékelése: Paracelsustól Newtonig-- Jegyzetek-- XXXIX.fejezet A tibeti vallások-- 312. "Az emberek vallása"-- 313. Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek-- 314. A bon: ütközések és szinkretizmus-- 315. A lámaizmus kialakulása és fejlődése-- 316. Lámaista tanok és gyakorlat-- 317. A Fény ontológiája és misztikus élettana-- 318. Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége-- Jegyzetek-- Mircea Eliade Alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája / Simon Róbert-- "Találjuk ki" Kelet-Európát?-- A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja-- Odüsszeiai a történeti időn túlra (néhány szempint Eliade mítoszfelfogásához)-- Válogatott bibliográfia-- I. Eliade művei-- II. Eliadéra vonatkozó munkák-- III. Magyarul megjelent művek-- Rövidítések jegyzéke-- Kritikai bibliográfai a kérdések jelenlegi állása szerint-- Név és tárgymutató
ETO jelzet:291
ISBN:963 389 805 6 (kötött)
Tárgyszavak:Vallástudomány Vallástörténet
Megjegyzés:Tematika, BA
Tematika, TÁV
Egyéb nevek:Saly Noémi (1956-) Simon Róbert (1939-) Puskás Ildikó (1942-2009)
Találatok máshol:
Keresés más forrásokban
LelőhelyJelzetTémaEgyéb tematikus jelzetÉvszámKötetStátuszElőjegyz.Mellékletek
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára291 E40DLVédett00
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára291 E40Lejár: 2024.05.15.00